Ski og smøring

TSSL har Tromsø Ski & Sykkel som samarbeidspartner og sponsor. De har ekspertise i valg av ski, prepping, strukturbehandling (sliping). TSSL medlemmer får førsteklasses service fra Tromsø Ski & Sykkel.

TSSL får rabatt på ski, skisko, skismøring, skibekledning etc. Nærmere informasjon kommer senere.

Skiskyting er en sport som krever en del utstyr. Felles for alt er at det skal skapes skiglede i alle aldre og på hvert nivå. Før ungene er så gamle at de selv kan avgjøre hva som er riktige ski- og stavlengder, og alt annet som hører med, finnes det noen tommelfingerregler som gjelder for de aller fleste når det kommer til lengder.

Vi anbefaler at ungene fra og med 10 år har skøyteski og staver som passer utøveren (klassiskski er ikke nødvendig hos de minste om de ikke går langrenn ved siden av).

PS til foreldrene: Kjøp ikke utstyr som barna må vokse i. Da kan veldig mye av skigleden forsvinne. Og man trenger ikke kjøpe «topp-utstyret».
Bruk sunn fornuft! Utstyret og gliden på skia spiller liten rolle hos de minste.

 

For puss og stell av våpen; trykk her! 
Tommelfingerregel for skilengder:
Skøyteski:  – barn: ca 5 cm lenger enn kroppen

For de interresserte:
Klassisk      – barn: ca 10-20 cm lenger enn kroppen

Tommelfingerregel for stavlengder:
Skøyting: 19 – 23 cm kortere enn kroppen.
(eller evt. mellom haka og nesa)

For de interresserte:
Klassisk:  27 – 30 cm kortere enn kroppen.
(eller ca. akkurat inn i armhulen)

 

Nye ski

En del av dere skal kjøpe nye ski før sesongstart. Få MX sport til å finne et par ski med optimalt spenn (ikke for mye). Noen skipar er ferdig glidet, men i de fleste tilfellene må du grunnpreparere skisålen før bruk.
Her kan du børste sålen med fibertex ca. 20 ggr, smelte inn f.eks LF7/ i overskudd, kjøle av skien, resmelte den glideren du allerede har lagt på. Repeter smelteprosedyren 3-4 ggr.
Nå kan du sikle og børste ut overskudd av glider. Dagens glider kan legges på dersom behov.
Nye ski kan fås i ulike lengder og i ulike spenn. Spennkurvene er ulike fra ski til ski. Dette gjør det vanskelig for en nybegynner å velge ski.
Velg spenn tilpasset kalde forhold dersom du ikke er ute etter spesialski. Generelt bør spennkurven velges ut fra minusføre – d.v.s relativt lang glideflate på skia (framme og bak) med halv kroppsvekt på hver ski. Disse skiene kan bli kanonski på under kalde og våte forhold. Det er bedre å velge kaldski enn varmski fordi sålen hos gode kaldski kan rilles med manuelle riller for å optimalisere strukturen til mer milde forhold. Ved bruk a

Prepping og gliding av ski

Det er en fordel at alle skiskyttere har både skøyte- og klassisk ski, da mange trener klassisk utenom skiskyttertreningene. For glidens skyld bør LF glidere være godt nok. Under ekstra kalde og tørre forhold bør vanlig CH glider velges (f.eks trening og renn på innlandet).
Ved pålegging av disse typene glidere skal de smeltes ved drypping på skisålen. Deretter går man relativt hurtig over skisålen med smørejern ved anbefalt temperatur. Sikling skal foretas med skarpe plastsikler (rund for midtrand, rektangulær for øvrig skisåle). Husk å ikke bruke for mye kraft da en kan risikere å jevne ut sålestrukturen.
Etterpå børstes skisålen, forsiktig, med bronsjebørste eller fin stålbørste – helt til det ikke er mer overskuddsglider igjen. Dersom skisålen har fått mye riper bør sålen slipes på nytt.
Manuell rilling kan utføres for å bedre gliden i løssnø eller under milde forhold. Her må det testes! For mildt føre kan man manuelt rille ski med f.eks Red Creek eller SWIX rillejern.
Ikke påfør ekstra riller hodeløst – resultatet kan kanskje bli verre. Rett rill foretrekkes, mens «traktorrilling» bør utvises med varsomhet. Test rilling på skiens gli og «sleppegenskaper» i snøen. Rens av ski er faktisk ganske viktig. Før konkurranser bør skiene klargjøres ved å påføre skirens (bruk f.eks fiberlene) med påfølgende børsting av ski mens den er våt. Bruk egen børste til dette. La skiene tørke før pålegging av dagens glider.
For den spesielt interesserte kan konkurranseskiene påføres lagringsglider (etter rens) til neste konkurranse. LF6 er bra til dette.

 

 

 

 

strong